Hasła, oprogramowanie i człowiek, czyli o bezpieczeństwie informacji

Dzisiejsze firmy muszą mierzyć się z całkowicie odmiennym zagrożeniami niż jeszcze kilka lat temu. Wynika to między innymi z faktu, że coraz więcej informacji oraz danych przechowuje się w formie zapisu cyfrowego, co jest ogromnym ułatwieniem w pracy. Jednocześnie jednak stwarza duże ryzyko. Coraz częściej słyszy się bowiem o atakach ze strony hakerów, cyberprzestępców, którzy działają na własną rękę lub tworzą zorganizowane grupy. Czasami bywa i tak, że źródłem ataku bądź też jego pomysłodawcą, staje się konkurencja. Obecnie jest ona zauważalna tak samo w przypadku dużych firm oraz korporacji, jak i mniejszej, lokalnej działalności. W zależności do branży, rynku oraz innych czynników, często odmienne są tylko formy takiego szkodliwego i agresywnego działania, jak również i jego zakres. Czasami bowiem celem jest tylko kradzież danych, ale innym razem wraz za tym idzie instalacja złośliwego oprogramowania, również szpiegującego. Skutkiem takich działań może być również usunięcie bądź też zmiana danych. Współczesne urządzenia są podatne na tego rodzaju ataki, szczególnie jeżeli nie zapewnimy odpowiednich programów antywirusowych oraz udostępniamy hasła osobom nieupoważnionym. Dotyczy to nie tylko hasła do komputera czy konkretnych programów, ale również i dosyć powszechnie wykorzystywanej łączności bezprzewodowej. Najczęściej to człowiek jest najsłabszym ogniwem i to on może sprawić, że nawet najbardziej rygorystyczne procedury oraz instrukcje zawiodą, jeżeli nie będą skrupulatnie stosowane. To sprawia, że nim zaczniemy tworzyć odpowiednie regulacje, powinniśmy zacząć od szkoleń tematycznych dla pracowników, a nawet dla kadry zarządzającej. Identyfikacja zagrożeń i ich usuwanie, są obecnie tak samo ważne jak walka z niewłaściwymi nawykami oraz praktykami wśród pracowników. Zbieranie, przechowywanie oraz przetwarzanie danych w sposób właściwy i bezpieczny, to dziś wyznacznik profesjonalizmu firmy. Kwestie bezpieczeństwa najlepiej ocenią specjaliści, którzy są w stanie wskazać luki oraz wady dotyczące zarówno stosowanych urządzeń biurowych, ich oprogramowania, jak i zachowania pracowników. Polityka firmy powinna uwzględniać te wszystkie elementy i w razie konieczności korzystać z pomocy, która pomoże je udoskonalić i zapobiegać sytuacjom kryzysowym.